Våra tjänster

Vi på Tandkliniken har många års samlad erfarenhet inom tandvårdsområdet. Välkommen att boka tid för konsultation, vi tar hand om Dig och dina tandproblem.
Vi har akuta tider varje dag. Kontakta oss för en tid! 0920-402400

Allmäntandvård

Efter diagnostik och röntgen framställs en behandlingsplan. Här utförs förebyggande behandlingar, lagningar, rotfyllningar och tandköttsbehandlingar men tyvärr ibland även tanduttagningar.

Behandling av karies

Små kariesangrepp kan behandlas förebyggande; med fluorpreparat och optimerad munhygien kan sådana angrepp stanna av.
Behöver kariesangreppen lagas använder vi olika material t.ex. komposit. Vid större skador kan kronterapi vara nödvändig.
Lätt att komma ihåg är 2 x 2 x 2 x 2 regeln för att minska kariesrisken:
Borsta tänderna 2 ggr/dag med 2 cm fluortandkräm i 2 minuter samt ge tänderna tid att vila: minst 2 timmar mellan måltiderna. Maximalt 5 måltider per dag rekommenderas.

Behandling av tandköttsinflammation (gingivit) och tandlossningssjukdomen (parodontit)

Gingivit är en tandköttsinflammation som vanligast förorsakas av bakterier och beläggningar. Gingiviten behandlas genom avlägsnande av tandsten och beläggningar och optimering av munhygienen.
Utan behandling kan gingiviten övergå i parodontit (tandlossningssjukdom) vilket innebär att tandens fäste förstörs. Detta kan leda till att tänderna blir lösa, förflyttar sig eller att tänderna upplevs längre när tandköttet drar sig tillbaka.
En tidig behandling av parodontiten och optimerad daglig munhygien ökar chansen till utläkning.

Ersättning av saknande tänder

Broar
Saknas enstaka tänder ersätts de i första hand med broar, dvs konstgjorda tänder som sitter ihop och sätts fast på tänderna som angränsar till luckan.

Implantat
Titanskruvar opereras in i käkbenet och efter inläkning kan en konstgjord tandkrona fixeras på skruven. Med implantatkonstruktioner kan en tand, flera tänder eller alla tänder i en käke ersättas.

Proteser
Avtagbara tandersättningar som vilar på slemhinnan i de tandlösa områdena och fixeras med klamrar på de resterande tänderna. Är käkarna helt tandlösa utformas helproteserna på ett speciellt sätt så att de suger sig fast på överkäken eller vilar på underkäken.

Rotbehandling

Ibland kan en tand vara så skadad att nerven blir inflammerad eller dör. En rotbehandling kan rädda tanden. Rotkanalerna rensas och fylls med ett gummiliknande material som klistras fast i kanalerna. En rotbehandling kräver ofta ett par behandlingstillfällen.

Tandblekning

Om missfärgningar ligger djupare i tandsubstansen och inte kan poleras bort med professionell tandrengöring kan blekning vara lösningen. Innan tänderna bleks är det viktigt att tänderna först undersöks: tänderna och tandköttet måste vara friska och befintliga lagningar måste vara av god kvalitet.